divendres, 15 de juliol del 2016

ENDURO PELS BOSCOS D’ALP
RUTA I DESCENS PER CORRIOLS AMB BTT

Els boscos del Carboner Mort i de la Pleta, situats a la muntanya d’Alp, per sota les estacions de la Molina i Masella, creen en el seu interior un ambient més propi d’algunes zones dels Alps que no pas del Pirineu Oriental. Dins aquest espai sempre humit, amb molsa i avets immensos i torrenteres que baixen verticals entre roques, els senders que s’hi troben són autèntics tresors per gaudir de la btt.

Per arribar a gaudir dels senders de la muntanya d’Alp amb btt, cal estar en forma i tenir un cert nivell tècnic damunt la bicicleta. Així doncs, si us agrada pedalar cap amunt per després baixar fort (el que ara s’anomena “enduro” però és en realitat l’autèntic btt de sempre), aquesta ruta, curta però intensa, no us deixarà indiferents.
Sortint des del centre del poble d’Alp, els primers carrers de pujada ja fan preveure que la sortida serà dura, i en els 8 quilòmetres d’ascens continuat, haurem de superar un desnivell de 700m. Abans però, podem passar per l’ajuntament, on disposen de mapes gratuïts dels senders d’Alp que ens seran de gran ajuda.
Des de l’ajuntament hi ha l’opció d’enfilar rectes per anar a buscar el sender 737 que arrenca a la part alta del poble, o be fer les primeres corbes per la carretera de Masella fins anar a trobar el sender 744, que en realitat és una pista forestal.
Si triem la primera opció (recomanable), les rampes que trobarem fins arribar a Roca Castellana son realment dures, però alhora un bon repte.
Arribats a la pista 744 (el sender ens hi porta directe), l’ascens es fa molt més suportable, i de tant en tant ens dona algun petit respir per ajudar-nos a superar la següent rampa. En tots els encreuaments, seguirem sempre les marques grogues del sender 744 que acaba a la carretera de la Molina a Masella, molt a prop de l’aparcament del telecabina d’Alp 2500.
Cinquanta metres abans de trobar la carretera, podem decidir començar a baixar (portarem 8km i 700m de desnivell acumulat), o bé sortir a la carretera i fer un bucle de 5km més que ens permetrà superar els 900m de desnivell i gaudir a la baixada del sender 735.
Si decidim seguir pujant, haurem d’agafar la carretera 800m en direcció Masella fins trobar a l’esquerra l’entrada del sender 736, anunciat amb un cartell. El seguirem fins a la mateixa estació de La Molina, a la cota 1760m, des d’on comença el descens.
La primera trialera que seguirem en el descens és el sender 735, que comença en una zona de pícnic després de baixar 400m per una pista ample.
Aquest sender és curt però intens, amb alguns ponts fets amb troncs que creuen el torrent diverses vegades i petits trams tècnic. Ràpidament arribarem a la carretera, i en direcció a Masella anirem a buscar la pista (sender 744) per la qual hem sortit una estona abans.

Agafant la pista de baixada durant 100m, veurem sortir en una clariana un sender (sense indicacions) que baixa vertical a la dreta i que va a trobar ràpidament el sender 734: un sender curt i gens vertical, però dins un bosc magnífic, que seguirem en direcció Alp uns 400m.
En aquest punt, unes traces de descens creuen el sender per on passem. Nosaltres hi entrarem directes, seguint els constants salts fets a cop de pala per fanàtics del descens. És el tram més adrenalític de tot el descens. Un tram molt ràpid i divertidíssim, que ens durà directes al sender 732.
Aquest sender 732 serà l’últim que s’agafa en aquesta ruta i el que ens acostarà finalment a Alp. Tot i amb això, encara queda per endavant 4km més de descens, no tant vertical però igualment divertit, amb alguns trams tècnics, ponts de troncs i taulons i envoltats d’un entorn impressionant.
Si al final ens volem treure el fang, trobarem un gorg a la ribera d’Alp, després de que el sender 732 hagi creuat una barrera metàl·lica i s’hagi transformat ja en pista forestal.